Matdax!!

Hejsan!!

Idag har vi varit o köpt nytt tak till altanen, det var på tiden då det gamla är väldigt fult o det är hål lite överallt. Inte kul att köra med släp i några mil med ett fladdrigt tak på. Visserligen var det maken som körde, men ändå. Här i byn finns ingen brädgård, närmast ligger i grannbyn, o de har semesterstängt??? Så det blir ofta till att köra några mil när man ska ha något.

Tänkte bjuda på några favoritrecept ur min lilla bok, vet att Maria efterlyste recept.Dessa är beräknade till 4 pers.

Kycklinggryta
Stek 4 strimlade kycklingfiéer, blanda ner en halv purjolök, 2-3 vitlöksklyftor o färska champinjoner (hacka allt). Låt det bryna lite. När allt är brynt, blanda ner 2 st burkar creme fraiche bonjour-vitlök / örter. Häll i lite mellangrädde ca 1 dl. Salta o peppra o krydda med aromat. Det är gott att ha klyftpotatis, ris, pommes el dyl till, och givetvis sallad. Mycket gott.


Kasslergratäng
500 g kassler
3 paprikor i olika färger
2 1 / 2 dl matlagningsgrädde
2-3 vitlöksklyftor
1 / 2 tsk salt
1 krm cayennepeppar
50 g ost
Lägg skivad paprika i botten på en ugnsfast form. Fördela kasslerskivorna ovanpå. Krydda grädden med pressad vitlök, salt o cayennepeppar. Häll grädden över kasslern, strö över osten. Gratinera mitt i ugn i 225 g i 15 min.Till detta har vi ris o sallad.

Drömskinka
Lägg skivad rökt skinka i botten på en ugnsfast form. Hacka en gul lök el purjolök o lägg över. Lägg sedan paprikasallad över, efter behag. Paprikasallad är i burk o ligger i en vätska, brukar finnas vid oliver o dyl. Riv ost o lägg över det andra. Vispa ca 3 dl grädde o blanda ner ketchup så det blir rosa, salta o peppra i grädden. Häll gräddblandningen över allt o in i ugn i 225 g i ca 20-25 min. Ris o en sallad är gott till.

Ja det var mitt bidrag idag, håll till godo. Ha en trevlig helg på er, kramar

image295

Här har vi min humlekrona, den slingrar sig överallt.

Kommentarer
Postat av: Petra

ja, jag målar oxå vår ytterdörr men bara på insidan. har bara grundat den och nu finner jag ingen energi till att fortsätta. Så det ser inte så kul ut kan jag säga. hahha.
Mmmmm, alltid gott med nya recept. Laga mat är ju så fruktansvärt tråkigt och speciellt komma på vad man ska laga.
tack för tipsen.

Postat av: Anette

Hej! Tusen tack för en inspirerande blogg.
Jag tittar in här nästan dagligen och nu
måste jag fråga var du har köpt det fina
tyget med stenar på. Skulle så gärna vilja
ha det.
Sköt om Dig!

2007-07-27 @ 17:20:56
Postat av: Karin

Låter som recept som passar mig. Inte så svåra men verkar goda. Kram!

2007-07-27 @ 21:38:46
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: MO

Hej Anette, det är en vaxduk som jag köpt i metervara på ica maxi. Kul att du tycker om min blogg, vad glad jag blir. Sköt om dig själv, godnatt

2007-07-27 @ 22:22:25
URL: http://www.medaljongen.blogg.se
Postat av: Mariakoden

Det lät jättegott!! *anteknar i bloggreceptboken*
Thanx! Å tack för svenskalektionen=) Men jag har nog glömt det till nästa gång.... Jag har en kunskapslucka när det gäller mig/jag!!!
Jo jag har nääästan en sån ljusstake! Fast en i silver! Det är rätt kul att frossa bland inredningsgrejjer, inredningstarmen blir mättad!!!
Så mysigt ni ser ut att ha på eran altan!!! Vad fint med vitt tak, vi har ett svart plåttak å det blir så mörkt inne....=(
Ha det bra! Nu ska jag gå mot sängen med en Marian Keyes bok!!!!
Kram å gonatt!!!!

2007-07-27 @ 22:43:30
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Mariakoden

Oooops.....Det ska ju stå ANTECKNAR.

2007-07-27 @ 22:44:27
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Anna

Snyggt med den nya dörren.

2007-07-28 @ 12:27:53
URL: http://mittlillabo.blogg.se
Postat av: tina

Mums mums...tips på middagsmat kan man aldrig få för mycket av,låter jättegott!Byta altantak...ja det är alltid kul att fräscha till hemma :) I Torsdags hade vi en bra dag som började konstigt och slutade jobbigt men som tur var bra. Vi hade bestämt med våra grannar som skulle följa med att vi skulle åka vid halv nio...men då fick han telefon från jobbet att datorerna låg nere på länssjukhuset där han jobbar med IT...så det var kaos...han fick åka dit och ungdomarna stack iväg så de skulle hinna till Liseberg när det öppnade... vi väntade på grannarna...och
kom iväg ca halv två....hann att gå och äta gott på stan och sen blev det Liseberg...vi hade kanonväder,inget regn och ganska varmt...Kors i taket =) En toppendag..om än i reducerat skick . När vi sen skulle åka hem vid elvatiden,jag körde för karlarna hade tagit några öl, så skulle vi upp på motorvägen....gasar och är uppe i ca 100 km...då hänger sej gasen!!! precis som den gjorde i våras,berättade om det i bloggen då.....och det var hemskt..massor med trafik som skulle om och flera filer..till slut så lossnade den och jag kunde köra...men gasen var inte som den skulle..så jag låg och körde i 60-70km de 16 milen som vi hade hem....jäkla bilskrälle!!!! Bilen är fem år och de hittade inget fel förra gången...de trodde att gasen hade fastnat i mattan den gången...men det kan inte vara det som är felet eftersom gasen inte funkade riktigt under hela resan hem.....puuuuuhhhhh...stackare som behöver läsa det här,men var tvungen att skriva av mej =)
Nåja ,allt gick bra hem och vi hade en bra men kort dag i Gtbg!! Igår slappade vi bara och maken ringde runt och kollade bilverkstäder...så nu ska skrället(bilen, inte maken)hihi lämnas in nästa vecka....
Nu ska jag inta gnälla mer.... skulle kanske skickat detta i ett mejl i stället ...hmmmm...
Vad mysig er uteplats är ...kan tänka mej hur härligt ni har det när ljuskronan är tänd...har också en ljuskrona som väntar på att få hängas upp ute när taket är ditsatt på uteplatsen...men det går lite långsamt..P känner av ryggen rejält fortfarande,så han tar det lugnt...det blir väl klart nån gång :)
Ha en riktigt härlig Lördag!!Hörs!
Massor av kramar!!!

2007-07-28 @ 12:56:18
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: sara

Du har blivit "tagen" Kika in på min blogg!

2007-07-28 @ 13:09:20
URL: http://www.micasa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback