Baklust

Idag har jag bakat dajmkakor. De är väldigt lätta att baka och goda dessutom.  Här kommer receptet....


250 g margarin
1 1/2 dl socker
1 1/2 tsk bakpulver
4 1/2 dl mjöl
1 dl vaniljsåspulver (marsan)
2 påsar dajmkulor, fast jag har 4 dubbeldajm som jag krossar med hammaren när chokladet ligger kvar i förpackningen. Klipper sedan av ena änden och häller ut krosset i muffinsformar, eller folieformar.

Rör socker och margarin poröst.
Blanda bakpulver, mjöl och vaniljsåspulvret i egen skål.
Rör ner de torra ingredienserna i margarinet och sockret
Blanda ihop till en deg.
                                                                                                 .
Placera ut 40 st muffins eller folieformar på en plåt.
Fördela dajmkrosset i formarna.
Dela degen i två delar och rulla dem till 2 långa "korvar".
Dela varje "korv" i 20 delar, platta till dem något och lägg degen över dajmkrosset.

In i ugn i 10-15 min, tills de fått lite färg
200 grader.  

Hoppas ni tycker de är lika goda som vi tycker att de är. Så här ser mina ut.


image22


Muggen har min man fått och den ser ut som en tillknycklad plastmugg, greppvänlig och skön att hålla i.


image23


Jag själv hoppar över fikat idag. Har varit duktig och gått promenader och tränat 2 aerobicspass denna veckan, men inget händer...Får ju nästan panik när jag tänker på att det snart är sommar och bikiniväder. Så nu är det tuffa tag.... inget onyttigt i veckorna. Ni som läste min utmaning vet att det inte blir lätt sån gottegris som jag är. 

Ha en bra dag, snart är det helg, igen /MO
                                                                                                     

Kommentarer
Postat av: Thea

Mumsmums, ser alldeles för gott ut!

Postat av: Lisa

ååå mums...!!!!!!!

2007-03-09 @ 10:37:25
URL: http://www.lizaloop.blogg.se
Postat av: sara

Snygg mugg, min sambo fick en likadan ;-)

2007-03-12 @ 18:06:15
URL: http://sarasally.blogg.se
Postat av: Greta

Vilken fräck mugg! Var har han köpt den?

2007-03-13 @ 18:09:32
URL: http://gretaska.blogg.se
Postat av: Malinbayard

Trodde jag skulle kunna sitta här och surfa runt och läsa din trevliga blogg i lugn och ro men när en söt dotter hör att mamma knackar på datorn vaknar hon direkt... Okej, jag borde gå ut med hunden. Har dock fått en massa inspiration här under mat/bak. Skrev av receptet på havrechokladsnitten, de verkar vara helt i min smak! En sådan där koppelhängare skulle passa fint hos mig också förresten! *häftig* Jag trodde att muggen VAR en plastmugg först, så mycket kul grejer du har.

2007-07-01 @ 09:36:09
URL: http://malinbayard.blogg.se
Postat av: maja

vart har han fått muggen ifrån? supercool.

2007-11-21 @ 18:45:57
URL: http://mkarlstedt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback