Mat o bak...

Fick ett sms från den utflyttade sonen igårkväll...
Det stod:
Hej, lagade just mat, falsk nötfilé med ris o lök/brunsås...Kokta grönsaker med! Blev jätteäckligt! Står o väntar på min hamburgare nu...Ha de bra! Kram!
Haha, kunde inte låta bli att småskratta lite o sen ringde jag upp sonen. Jo han hade inte kunnat äta upp maten så för att stilla hungern fick han gå o köpa en hamburgare. Han blev lite inspirerad då jag gjorde falsk fläskfilé o bjöd på när vi firade hans födelsedag, o det gillade han verkligen....

Eftersom han ibland kollar in min blogg så tänker jag skriva ner receptet här, ja även till er som vill prova på.

Svampgratinerad falsk fläskfilé

4 port
500 g fläskfärs
1,5 msk aromat
salt o svartpeppar efter behag
Blanda allt och forma till en korv, lägg den i smörpapper o lägg den i frysen. Ska vara halvfrusen när man ska tillreda den, så den kan ju ligga i frysen länge för att sedan ta upp o låta den tina lite. Skär färsrullen i skivor stek dem gyllene i margarin i stekpanna. Lägg skivorna i en ugnsäker form.

Sås:
2 dl matlagningsgrädde
2 dl creme fraiche
kinesisk soja
1 påse frusen svamp
riven ost

Stek svampen (låt den gärna rinna av lite först), häll över grädde, creme fraiche och soja. Låt småputtra o häll såsen över skivorna i formen. Strö över lite riven ost o gratinera i ugn, 200 g tills osten smält. Servera med pressad potatis, ris, hasselbackspotatis el dyl och en sallad till.

Det blev väldigt gott och inte en enda som var på kalaset kunde gissa vad för något "kött" jag använt, alla gissade på just fläskfilé....Så nu har jag gjort ett par falska filéer som ligger i frysen för att användas till något gott, såsen kan ju varieras..

Önskar er en skön helg



Nu har jag hittat mitt söta tomtepar, o slingan som går på batteri håller fantastiskt länge, säkert hela julen som förra året....I hallen står de o välkomnar...



Förra helgen när sonen var hemma gjode vi ett pepparkakshus (första ever...), killarna gjorde ritningen (alla uträkningar), o sen kavlade jag o tog ut alla väggar o tak...garneringen hjälptes vi åt med...Inte blev det särskilt snyggt, snett o vint, men kul hade vi i alla fall....o det doftar pepparkaka i hela vardagsrummet.

/kramen på er

Kommentarer
Postat av: Mia

Så gott det lät.. Får nog sno det receptet med som jag gör med alla du skriver här ;-)

Kul att sonen vågade testa iaf men ett recept är ju bra att gå efter ;-)



Vad cool burk du har fått till i inlägget här nedanför.. Snyggt!!



Ha nu en riktigt bra helg..



Kram

Mia

Postat av: magda

Söta tomtar :)

2009-12-11 @ 20:08:16
URL: http://magdaolofsson.blogg.se/
Postat av: annsan_s

Wow vilken fin design du har!



Vill du ha mer besökare till bloggen? Tjänsten är helt gratis.

Som ny medlem får ni 1000 besökare, 2000 bannervisningar och 2000 textvisningar



Gå med här!



http://www.bloggplus.se?r=58155

2009-12-11 @ 22:00:26
URL: http://annlouises.webblogg.se/
Postat av: Åsa

Min son bakar varje år pepparkakshus. Jag tycker det är en fin tradition men mitt problem är att jag inte vet var vi ska ställa det. Har försökt med att han kan ha det i sitt rum men det är han inte intresserad av :-). Så vi får väl hitta en plats även i år för det.

2009-12-11 @ 23:52:02
URL: http://galanthus.blogg.se/
Postat av: Annette

Mysigt med ett pepparkakshus!! Jag har aldrig försökt mig på det, har inte tålamod :-)



Ha en fortsatt fin helg!



Kram Annette

2009-12-12 @ 20:54:34
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jo men nog är det så att pepparkakshus ofta inte är så vackra men guuud så roligt det är att göra dom.

2009-12-15 @ 09:38:45
URL: http://galanthus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback