Eon, ett spel som tar låååång tid :)

Sommaren har gått fort, eller hur? Känns som det var, om inte igår, så i förrgår som barnens sommarlov började. Detta sommarlovet har killarna haft fullt upp, det har inte gått många dagar förrns de har träffats med alla sina kompisar och umgåtts. De har paddlat kanot, varit o badat, åkt på marknad, fiskat, men framför allt har de spelat rollspelet EON....Ja, jag hade ingen aning om vad det var för något när killarna började prata om det. Trodde nog mest att det var ännu ett dataspel, men se där hade jag fel... ;) De har försökt förklara lite hur det går till, men inte förrns jag läste på lite om det förstod jag hur STORT det är. Därav förklaringen till att det tog så himla låååång tid att spela spelet oxå. De brukade börja på förmiddagen någon gång, o sen kom det inte hem förrns framåt 3-tiden på natten.... Här kommer lite fakta om spelet..(som det står att läsa på wikipedia)

Eon är ett svenskt fantasyrollspel med hög detaljrikedom i både regler och i spelvärlden, som kallas Mundana. Sexsidiga tärningar används för framgångsslag och en hundrasidig tärning används för framslumpning av händelser. Spelet är utgivet av Neogames.Reglerna påminner mycket om de som används i Neogames andra rollspel Neotech och Viking. Spelet har hittills getts ut i grovt räknat tre upplagor med små skillnader mellan varje upplaga. Till spelet har det släppts många moduler som till exempel äventyr, kampanjmaterial och böcker med regeltillägg. Några unika företeelser är spelets höga dödlighet, att termen "vandöda" ersatt det normala "odöda" samt att spelet har ett "vetenskapligt" förhållningssätt till magi.[källa behövs] Ett flertal romaner av bl a Andreas Roman har inspirerats av Eon.


När spelarnas karaktär dör så måste de spendera 1-2 timmar på att skapa en ny. Tydligen dör de ganska ofta så stor tid går åt till att göra just karaktärer. Är de då många som spelar så tar det lång tid.... Att de orkar ;) Jag själv är inte så superförtjust i att spela spel, men ett som är rätt kul heter Galenpanna...lagom enkelt med inte för många regler, passar mig fint :)




Så här ser en av böckerna till strategispelet / rollspelet Eon ut....

 

Ha en fin kväll, kramar

 

 

 

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback