Allvaret börjar...

Inte så farligt som det ser ut, förutom för syster såklart. Hon börjar jobba imorgon efter 1,5 års barnledighet. Hon har haft sån ångest, stackarn. Såklart bottnade mycket i att hon inte ville börja skola in Mini på dagis. Hon är en ganska reserverad ung dam. Vet vilka som hon känner och går inte till vem som helst. Syster trivs väl inte heller super på jobbet så sista månaderna har nog varit pest.

Jag är ju då något så (o)modernt som "hemmafru" (gud vad ålderdomligt det låter, hemarbetande, tycker jag låter bättre). Jag erbjöd mig att passa Mini när syster och maken jobbar. Det blir inte så många dagar då maken hennes jobbar 5-skift och syster lite oregelbundna tider med vissa helger osv. Jag tror en tung sten föll från hennes bröst, jag har ju träffat Mini flera dagar i veckan och hon går nästan lika gärna till mig som till syster. Det ska bara bli kul, nu blir det öppna förskolan och lekplatser som gäller i framtiden.

Anledningen till att jag (vi) valt att jag ska vara hemma (om jag nu måste förklara mig) är att när jag blev gravid med äldste sonen studerade jag till förskollärare. Jag hann inte gå klart min utbildning. När han var född blev jag egoistisk, jag ville absolut inte lämna bort honom till andra som skulle uppfostra mitt barn. Eftersom jag både jobbat och praktiserat på förskola vet jag både fördelarna och nackdelarna. Innan sonen fyllde 1 var jag gravid igen, vi flyttade tillbaka till barndomsstaden och maken fick ett jobb.(han studerade också innan) Fick så min andre son. På hans 2-årsdag var jag gravid i 9-onde veckan. Ingen idé att jobba i mellan, och att lämna barn på dagis 3 timmar om dan som man får nu fanns inte då. Det skulle jag nog inte gjort ändå. Så föddes dottern och jag hade fullt upp om dagarna. Öppna förskolor, kompisar med barn som träffades. Det var ett väldigt socialt liv, jag trivs absolut inte med att bara sitta hemma.

Jag har vikarierat lite nu på senare år inom barnomsorgen och jobbat kvällar på ett gym som jag valde att sluta ifrån då tiderna inte gick att få ihop med makens och att barnen då var för små att lämnas ensamma. Jag har aldrig ångrat att jag valt att vara hemma med mina barn. Vi har en jättebra relation  och det känns inte som jag försakat något. Nu däremot håller jag gluggarna öppna, skulle vara kul med något jobb där man träffar mycket folk.

Maken är nu egen företagare och jobbar jättemycket, det hade nog varit svårt att få ihop det om jag jobbat mycket me. Jag vet att folk klarar det, men vi har nog vant oss vid en lite lugnare levnadsstil, vi stressar inte, och har valt bort vissa saker som att resa utomlands varje år tex. Alla gör som man själv tycker känns rätt, och jag kan ibland bli trött på att behöva förklara mig.... Och jobbar man inte så har man inget värde, känns det som. Folk öppnar ju ofta en dialog med frågan, vad jobbar du med då?

Jaja, så har vi det....

Ha de så bra, kramar Maria

image100

Här står jag när jag "pratar" med er. Hittade hyllan lack på Ikeas fynd och hängde den på väggen, datorn används även till lite tv-tittande. Hänger i sådan höjd att jag kan välja om jag vill stå (blir det oftast eftersom jag är på språng för det mesta), annars kan barstolen som oxå hittades på fynd användas....

Kommentarer
Postat av: Christina

Jag håller med dig, man skall göra som man själva vill när det gäller vara hemma eller jobba. Det gäller ju att hitta en lösning som alla i familjen trivs med och inte lyssna på andra tror jag. Hoppas det blir bra och ni får mycket roligt med extratillskottet Mini!
Trevlig kväll!

Postat av: Lilla My

Vilka fynd du gör på Ikea.Kul! Vad häftigt med en hemmafru :)!

2007-04-10 @ 18:43:00
URL: http://bibbi.bloggspace.se
Postat av: Sara(Donna)

När jag får barn vill jag kunna vara hemma så länge som möjligt och slippa lämna bort på dagis och liknande. Och att vara hemma med barn har jag förstått, att det är ett heltidsjobb! Vad tråkigt att du måste förklara dig för andra hela tiden,fler borde vara hemma med sina barn längre tycker jag. Kram

2007-04-10 @ 19:16:57
URL: http://www.micasa.blogg.se
Postat av: Love

Åhh vad fint du hade på bänken. jag andvänder med min dator för att titta lite på film på mellan varven och det funkar jättebra :-)

2007-04-10 @ 19:29:10
URL: http://loveorhates.wordpress.com/
Postat av: tina

Superfin plats för datorn ni har,kul att se var du befinner dej när du gör dina trevliga inlägg och snälla kommentarer!!Och vilka fynd du gör!Barstolen står här hemma i köket hos mej också....
Jag känner igen mej i din situation till viss del eftersom jag också är hemma men då pga mina sjukdomar. Jag får ofta förklara mej inför andra som ibland tycker att "vore det inte skönt att komma hemifrån" ibland, du skulle nog bli mycket piggare om du jobbade lite!Jag är ju hemma
för att jag är sjuk!! Du ska vara en stolt mamma som har gjort det valet att vara hemma med dina barn,och det ska inte behöva förklaras för andra....
Ni har hittat en lösning som är bra för er......och du, vad kul att få träffa er lilla Mini lite då och då,toppen när man kan vara till hjälp för varandra!!
Kul att få ta del av det du skriver.....Ha en fin kväll!!! Kramar Tina:)

2007-04-10 @ 19:56:46
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: tina

Vilken fin plats för datorn,kul att se var du befinner dej när du gör dina trevliga inlägg och snälla kommentarer!! Ni har gjort ett val som passar er familj,det ska du vara jättestolt över! Jobbigt däremot att behöva känna att man måste förklara sej
för andra varför man är hemma, jag känner till viss del igen det där,men pga att jag är sjukpensionär som det så trist låter. Jag får ofta höra att "skulle det inte vara bra för dej att komma ut och träffa folk", eller, "du skulle nog bli lite piggare om du jobbade lite".....jag är ju hemma för att jag är sjuk och jag träffar trevliga människor när jag orkar!! Oj, nu svamlade jag iväg lite, men du förstår vad jag menar!?! Vad gäller att vara hemma med sina barn måste ju alla få bestämma själv vad som är bäst för sin familj!! Och du, vad kul det låter med en liten Mini att få hjälpa till att ta hand om, bra när man kan hjälpa varandra!!
Ha en bra kväll....jag ska bänka mej framför tv´n vid nio...då går Höök, en av mina favoritserier!!
Kramar Tina:)

2007-04-10 @ 20:15:43
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: tina

Hi hi....min kommentar försvann...men dök visst upp igen...under tiden hann jag skriva en ny.........
ja ja, nu får du mycket att läsa....Kram igen/Tina:)

2007-04-10 @ 20:17:57
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: Johanna

Va fint ni har det! Kul att se vart du står när du skriver inlägg och kommentarer.

2007-04-10 @ 20:30:29
URL: http://inredning.webblogg.se
Postat av: Victoria

Hittade din länk hos nån... fast jag minns inte vem, strunt samma. Kikar runt lite bara...

/Victoria

2007-04-10 @ 20:46:55
URL: http://vickansvardagsrum.bloggagratis.se
Postat av: Maria

hallå... Nä inte ska man behöva förlara sig... Själv var jag hemma med sonen tills han var 2,3 år. Är förskollärare o jag vill inte sätta alltför små barn på dagis! (här har jag en massa åsikter som jag tänker hålla för mig själv;)
Men jag gav upp springvikariaten på dagis & började jobba på bank! Jättekul!!! I love it!!

Himla så seeegt det är på alla bloggar...
Få se om jag får iväg det här inlägget!!
Kram o gonatt!!! //M

2007-04-10 @ 21:34:26
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Maria

Men hallå...sorry att en förskollärare inte kan stava... Förklara ska det ju stå på första raden...
Räkna är jag mycket bättre på!!!!

2007-04-10 @ 21:36:45
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Thea

Måste först säga att vad snyggt med Lackhyllan och allt därpå =)

Håller helt med dig. Jag börjar redan få panik över att behöva lämna Lillasyster i barnomsorg..
Jag var hemma med Storasyster i två år och därefter arbetade jag bara 50% i flera år eftersom jag ville ta vara på tiden med henne. Men vad många ggr jag har fått försvara att jag valde att gå ner i tjänst. Som om det inte slulle vara ett skäl starkt nog att jag helt enkelt valde bort pengar för att kunna vara mer med vår dotter.
Jag tror att vårt samhälle skulle se rätt så annorlunda ut om barnen sattes mer i centrum i såna här frågor. Sen är det ju inte sagt att det måste vara mamman som är hemma.
Jag fårstår att du har står nära dina barn som säkert är tacksamma för att ha haft dig hemma.

Ha en bra onsdag - du vet ju var jag är imorgon, fniss...

2007-04-10 @ 22:43:19
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Postat av: sannaslillavrå

hej,

vilken trevlig blogg!! Vad fint du har det hemma.
Hit ska jag komma ofta och kika. En fråga, du pratade tidigare om att du målat dina innerdörrar...hur gjorde du? Pensel eller roller? Vanlig lackfärg? Jag vill göra om i våran hall och då skulle jag också vilja ha vita dörrar. Vi har såna ljusa trä(fanér) dörrar. Skitfula och bruna karmar till :-)
massor av kramar
Sanna

2007-04-11 @ 10:50:46
URL: http://sannaslillavra.blogg.se
Postat av: Cina

Hmmm, vad konstigt att inte folk kan respektera att vi gör olika val i livet! Det viktiga är ju att du och din familj är nöjda och glada med hur ni planerat ert liv!
Jag har ju pluggat på distans-mer eller mindre sedan storebror föddes för sex år sedan och har alltså varit och är mycket hemma med barnen. Jag ångrar inte en sekund av det :)!

Vad mysigt att du ska få hjälpa till att ta hand om din systerdotter!

Kramar
Cina

2007-04-11 @ 19:14:07
URL: http://cinamedmera.blogg.se
Postat av: Lotten

Klart man skall vara hemma med barnen så länge det går.... om man har möjlighet! Jag var hemma med mitt första barn tills han var 4 år. Det var möjligt genom att jag arbetar inom sjukvården så jag kunde arbeta lite timmar på helger för att få lite extra-pengar! Aldrig att jag har ångrat det!

Jag skaffar inte barn för att någon annan skall uppfostra dem ;-)

2007-04-12 @ 10:31:33
URL: http://ornnastet.blogspot.com
Postat av: tulda

hej! jättesnyggt med hyllan upphängd!! jag har själv tänkt hänga upp min, har en likadan men vet ej hur för att få den hänga stabilt och bra, hur gjorde du?? några tips? Tack ps jättefin sida =)

2007-04-14 @ 14:01:35
Postat av: MO

Hej Tulda, det följde med upphängningsfästen till hyllan. Fäste sedan en rejäl skruv in i en regel i väggen, den andra sidan fick vi hänga upp med "mollyplugg" då det inte var någon regel just där. Den hänger stadigt och bra, tack för komplimangen...Maria

2007-04-14 @ 16:49:54
URL: http://medaljongen.blogg.se
Postat av: Nicolaydina

You have done a great job with everything on this site. I Love your site

2009-01-16 @ 07:39:45
URL: http://nicolaydina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback