Tänd ett ljus...


Om min mormor varit i livet hade hon fyllt 90 år idag. Det är 5 år sedan hon dog, den 29:e Mars för att vara exakt, alltså bara några dagar innan jag fyllde år. Det kändes lite märkligt att på min födelsedag få ett kuvert med en slant i från min döda mormor (hon hade förberett det innan hon åkte in på lasarettet). Kuvertet har jag sparat (inte slanten dock) som ett fint minne med hennes handstil på. Jag o mina syskon var o hälsade på henne på lasarettet dagen innan hon dog, o när jag fick reda på att hon dött under natten så var jag ändå så glad o tacksam över att vi hade varit o hälsat på henne en sista gång. Minns hur vi satt o pratade, mormor hade fått en stroke o hade svårt för att hitta orden, hon tuggade på något o när vi pratade for det ut smulor ur munnen på henne som landade i ansiktet på mig.

Mormor var en stark kvinna, inte så mjuk o go som hon såg ut, hon var kraftig som en riktig bullmormor men inte så kramvänlig, nej en klapp på ryggen var nog...Inte förrns morfar gått bort så mjuknade hon o blev mer kärvänlig av sig...Tuff var hon med, när hon skulle föda min morbror så packade hon väskan, sa till min mamma, var snäll mot pappa nu....sen gick!! hon till BB som låg nere i byn...

Detta får bli min lilla hyllnig till en mormor som älskade att spela bingo o som myntade uttryck (i vår familj i alla fall) som : Detta var onödigt gott (om hon blev bjuden på något smarrigt), eller så : Jag ska bara jämna till den lite (om hon blev bjuden på en kaka eller tårta så istället för att erkänna att hon tog en bit till så jämnade hon till den bara, ja o åt den biten som blev över när den tilljämnats...hihi)







Är dålig på att åka ut till kyrkogården, men mina tankar har gått till mormor många gånger idag. Betongljusstakarna som dottern kom hem med idag (hon har gjort dem till mig i slöjden) tändes en stund....

/kramar på er

Kommentarer
Postat av: Emma

Så duktig dottern har varit! De var ju jättefina!



Att mormor finns i tankarna kan många gånger vara bättre än att åka till kyrkogården. Min mormor o morfar+ farmor o farfar är begravna över 15 mil från där jag bor, så det blir långt mellan besöken. Däremot så tänker man ju ofta på dem.

Postat av: Anna B

Det är inte alltid vid graven som hyllningarna behövs... Mycket vackra ljusstakar av din dotter!

Kram anna

2009-04-07 @ 20:27:02
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: Malin B

Å, så fint du skriver och minns mormor.

Man behöver då rakt inte vara på kyrkogården för att visa att man tänker på de döda. De finns ju med en hela tiden. Lite eftertanke blir det allt de här speciella dagarna.

Så gillar jag detta med att förfädernas uttryck lever kvar! Det är också ett sätt att minnas/hedras på tycker jag.

Vilka fina ljusstakar ni har förärats med!!!

2009-04-07 @ 20:34:02
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: HUSnrNIO

Tur att man har minnen så värmer gott. Vilka fina ljusstakar! Vad kreativ och produktiv din dotter är.

2009-04-07 @ 21:35:24
URL: http://hilajns.blogg.se/
Postat av: tina

Hej vännen!

Å vad fint och varmt du skriver om din mormor.Att ha de kära i tankarna är att minnas dom och att de finns kvar hos oss.

Vi kom just hem...det är jobbigt nu.P är kvar där inatt,jag och barnen har varit och hälsat på,och åker dit imorron igen.Det är svårt och jobbigt,känner igen allt sen min mamma var sjuk och gick bort.

Iallafall,nu ska vi ta en kopp te och sitta och prata lite innan det är dax att sova.



Ha det gott vännen och vi hörs snart..



kram

tina

2009-04-07 @ 23:12:04
URL: http://tinaminastina.blogg.se/
Postat av: tina

Hej vännen!

Å vad fint och varmt du skriver om din mormor.Att ha de kära i tankarna är att minnas dom och att de finns kvar hos oss.

Vi kom just hem...det är tungt just nu.P är kvar där inatt,jag och barnen har varit och hälsat på,och åker dit imorron igen.Det är svårt och jobbigt att se,känner igen allt sen min mamma var sjuk och gick bort.

Iallafall,nu ska vi ta en kopp te och sitta och prata lite innan det är dax att sova.



Ha det gott vännen och vi hörs snart..



kram

tina

2009-04-07 @ 23:15:37
URL: http://tinaminastina.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Vad fina saker din dotter gör i slöjden, har fått mammas inredningsgener kanske :-)



Ingen fara jag stressar sällan..jag gillar att ha fullt upp bara :-)

2009-04-07 @ 23:40:10
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Duracellmamman

Vilken fin tanke!! JÄtte vacker skrivet!!



Kikar förbi med massor av varma Påskhälsningar nu innan jag imorgon tar en välbehövlig paus från datorn en vecka!



Glad Påsk!!



Kramis!!

2009-04-08 @ 01:19:06
URL: http://www.duracellmamman.se
Postat av: Duracellmamman

Kikar förbi med massor av varma Påskhälsningar nu innan jag imorgon tar en välbehövlig paus från datorn en vecka!



Glad Påsk!!



Kramis!!

2009-04-08 @ 01:19:40
URL: http://www.duracellmamman.se
Postat av: Mari

Fint skrivet...härlig med mor och farföräldrar som bara gett positiva erfarenheter, jag har haft likdant. Hoppas jag blir likadan.



Är oxå dålig på att gå till kyrkogården men det är tanken som räknas....de finns ju i en hjärta.



Vad duktig hon är dottern, ska oxå testa gjuta snart. Ska bli intressant. Misslyckas jag kontaktar jag dej och lägger en beställning hos dottern din;-)

Hälsa att jag blev jätteimpad av ljusstakarna.



Ha en härlig dag och kram vännen!!



Ska ta mej till kyrkogårdar under påsken, till min pappa/farmor och till mitt x gravar. Mormor ligger begravd i Västervik så det blir sällan.





2009-04-08 @ 04:15:26
URL: http://marityrenia.blogg.se/
Postat av: Gabbi

Morning!!

De e fint med många sköna minnen när ens när å kära dör....

Vika söta ljusstakar!!!



Ha en fin dymmelonsdag!!

Kram

2009-04-08 @ 07:11:38
URL: http://mamsen71.blogg.se/
Postat av: Susihus

Så fint du har skrivit om din mormor. Jag hade oxå en sån härlig mormor, som jag saknar ´jättemycket. Men jag är oxå dålig på att gå till kyrkogården dock finns de med mig hela tiden=) Ha en härlig dag och gläds av de fina ljusstakarna. KRAM

2009-04-08 @ 08:23:09
URL: http://susihus.blogg.se/
Postat av: Maja

Fint skrivet om din mormor!

jag har haft en nära relation med mina morföräldrar, morfar gick bort 1992 alldeles för tidigt. Min mormor som påminner lite om din tror jag,fick en stroke för snart ett år sen och har efter det hamnat på äldreboende i rullstol. känner igen det där du beskriver. Stroke är en förädisk sjukdom, känns som om mormor är fånge i sin kropp som inte längre fungerar och orden kommer inte fram.

Suck det var inte så positivt inlägg här, men kram på dej hoppas du får en fin dag!

2009-04-08 @ 10:59:44
URL: http://trebarnsmamman.bloggsida.se
Postat av: Annelie

Den 5/4 skulle min Farmor ha fyllt 90 så jag hade mina tankar hos henne i söndags. Hon dog på annandag jul 08...

Kramar

2009-04-09 @ 09:24:43
URL: http://anniebo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback