Väldigt blandat inlägg...igen + recepttillägg.


Ojdå, nästan en hel vecka utan fungerande internet (o därmed oxå telefon då vi kör med ip-telefoni, som för övrigt funkar jättebra). Tur att jag varit inne i en bloggsvacka, annars hade det nog varit jobbigt. Värst har det såklart varit för barnen att klara sig utan det världsomfattande....internet ;)

Vår sommar (som nu börjar gå mot sitt slut) har varit jättefin (förutom vädret som gott kunde varit ännu finare...ja jag är aldrig nöjd, sol varje dag...då snackar vi)...Vi har haft ett ganska rikt socialt liv med många grillkvällar, kräftskiva...ostbricka bla, vilket känns jättekul o det gör att det inte känns så jobbigt att det snart är höst o "kokongtid".Ja ni vet, man ser knappt av grannarna fast man bor nära varandra.


I Lördags var vi vid havet (japp vi fick några sol/baddagar till), systers man o barn med...syster var hemma o fixade till käk till oss alla efter salta bad (hon är själv inte så glad för sol o bad, så såååå synd om henne var det inte ;) Vi åkte dit efter dusch o påklädning o satt ute o grillade...Efter ett tag kom myggen så vi gick in. Svåger ville då visa oss lite videoinspelningar från det att barnen var små. Min yngsta dotter o deras äldste son är ju födda med två veckors mellanrum så vi umgicks ju intensivt under den tiden (ja ganska intensivt nu med om man jämför med andra syskon kanske). Såklart blev det att man jämförde barnens utveckling o flickor är ju som bekant ofta lite tidigare än pojkar o min dotter hade ju två äldre bröder att lära sig mycket av...När de var runt 2,5 år så pratade min dotter bra medans kusinen inte pratade lika bra vilket ledde till en rolig händelse. Vi var uppe hos syster, jag o barna...Vi satt o surrade o rätt vad det är kommer kusinen o säger : bomtuja....jag undrar vad han menar o han upprepar ordet. Jag tittar lite frågande på syster som suckar lite uppgivet... :Ja jag begriper inte vad det är han säger, han har tjatat om detta i flera veckor.....Då tittar min dotter på oss o säger med snusförnuftig röst : Han menar bombkula fattar ni väl...Lättnaden som spreds sig över kusinens ansikte var enorm...äntligen någon som fattade...hihi, detta skojar vi ofta om, hur bra de förstod varandra....


Idag har jag bakat en (förhoppningsvis) god kaka...blåbärsbars.




Den står på avsvalning sen ska den delas upp i små goda bars....

Receptet kommer här:
 4 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 dl kokosflingor
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk malen kanel
1 / 2 tsk bikarbonat
175 g smör eller margarin
2 msk honung
2 dl blåbär

1. Sätt ugnen på 200 g. Smörj en liten bakform som mäter ca 20x20 cm med matfett.
2. Rosta havregrynen i en torr stekpanna på medelvarm platta till svagt gyllenbrun färg. Vicka med jämna mellanrum på pannan så att grynen inte blir brända.
3. Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke. Smält matfettet tillsammans med honungen o häll blandningen över de torra ingredienserna. Rör samman till en smulig massa.
4. Tryck ut hälften av smulorna till en jämntjock botten i formen. Strö över hälften av bären. Fördela resten av smulorna över kakan o strö över de sista bären. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15-18 min. Skär kakan i bitar.

Ja det var lite från mig, hoppas ni alla har det bra

/kramar

Kommentarer
Postat av: Therése

Ja, det är lite kul att barnen oftast förstår varann (och vi vuxna fattar ingenting hihi)



Jag har en hel del blåbär i frysen,

skulle inte du kunna va jättegullig och lägga ut receptet, dom såg ju jättegoda ut dom där ;-)

Kan va kul att variera sig lite med blåbärspajerna det blivit sista tiden!

Ha en härlig kväll!

Kram Therése

Postat av: Malin Inspiration&design

Mmm, det låter mums! :) Är dom nyttiga också? :) Vore något för mig isf som ska vbli av med 10 kg...hm..



Hoppas allt är bra med dig!? Kram

2009-08-12 @ 21:25:48
Postat av: Mari

Yammi!! Ser så läckert ut....även en tidig morgon som denna.



Själv skulle jag bloggpause hade jag bestämt mej för men det gick inte så bra.



Dessa underbara barn, de förstår varandra kanonbra likaså när man jobbar med utvecklingsstörda de kan ibland få tolka varandra åt mej.



Ha en bra dag och kram!

2009-08-13 @ 06:19:02
URL: http://marityrenia.blogg.se/
Postat av: C a m i l l a

Mums vad gott det där såg ut! Annorlunda med blåbärs-bars. Lägg gärna ut receptet om det blev gott. :)

Och ja - bloggsvackor kommer lite då och då. Hoppas din försvinner snart.

Kram kram!

2009-08-13 @ 09:20:33
URL: http://www.camillasdagar.blogspot.com
Postat av: HUSnrNIO

Det där ju både nyttigt och gott och det såg även gott ut. Ha en trevlig torsdag!

2009-08-13 @ 11:47:51
URL: http://hilajns.blogg.se/
Postat av: Malin B

Å, jag som trodde han menade "blomkruka".

Tur att inte JAG var där och skulle "tolka".

Det är TUR att barnen är olika och kan hjälpa varandra. =)

Dina bars såg smaskiga ut!!!

2009-08-13 @ 14:33:56
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: petra

Håller med dig om att lite mer sol och värme kunde det allt varit i sommar och gärna nu med.

Känner inte riktigt som att jag fått tillräckligt med sol för att klara hösten. men men man kan ju inte få allt.



Barns språk och kommentarer är hur roliga som helst.



kramen

2009-08-13 @ 19:04:04
URL: http://godisfrun.blogg.se/
Postat av: Annette

Skönt att ni hann med lite mer sol och bad. Det kan ju snart bli höst.

Det är alltid kul att se på gamla filmer och kort.



Ha en fortsatt fin helg!



Kram Annette

2009-08-15 @ 22:34:26
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: dahlarna

Oj det där ser fantastiskt gott ut!! Måste spara det receptet!



KRAMAR!

2009-08-26 @ 10:46:05
URL: http://dahlarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback