Katter vs hundar...


Är det någon mer än jag som reflekterat över de ganska stora skillnaderna mellan att vara hund eller kattägare? Ibland funderar jag över sånt, som tex, tänk om vår granne hade hittat Maila liggandes på deras bil lite lojt utsträckt sådär...njutandes av en varm motorhuv...ojoj, det hade nog inte varit poppis..hihi, men som katt (ägare) kommer man undan med det, för katter är ju så självständiga....eller?
Hundägaren är oxå påpassad under promenaderna...hm, plockar hon/han upp efter hunden?? Ja en gång när nr 2 uträttades stannade en gubbe precis bakom mig (jag menar så nära så han kunde lagt huvudet på min axel) för att verkligen se till så att jag plockade upp "avfallet". Nu var det så att hon satt långt ner i diket där det ligger allt möjligt annat skräp, men visst bajs är ju väldigt "farligt". På många ställen är det ju självklart att plocka upp, men i skog o mark där alla andra "vilda" djur släpper loss...där får det ligga.

Hundägaren får se till så att hunden inte står o okynnesskäller...
Kattägaren kan låta sin katt springa ute på nätterna o hålla folk vakna med sitt jamande...

Hundägaren ska som sagt plocka upp efter sin hund...
Kattägaren vet inte om att katten använder grannens trädgård som toalett...

Hundägaren måste ha hunden kopplad en viss tid på året...
Kattägaren behöver aldrig ha sin katt kopplad...

Hundägaren måste hålla sin hund i trädgården...
Kattägaren vet kanske inte om att deras katt ligger i grannens barnvagn, kissar på grannens stolsdynor (till utemöblerna), bajsar i grannens källare, ligger i grannens säng när hon (jag) vädrat ut i sovrummet...

Tro nu inte att jag är en katthatare, absolut inte, vi har haft katt själva, fast då som innekatt tills vi gav bort henne till en familj som bodde bra med skogen om husknuten...Nej, jag bara reflekterar...funderar o undrar hur det skulle sett ut om hundar sprang vind för våg som katter gör...Hur många hundar som skulle blivit påkörda, för de är definitvit inte lika smarta som katter där, ja de ser ju sig för, hundar....ja de bara springer på...Sen har ju katten o hunden så olika värde, är det vi människor som bestämt det? Ja att en katt kan kosta en 50 öring, o en hund 10 tusentals kronor...är inte det konstigt?

Jaja, sånt kan jag gå o grunna på ibland..hihi



En gammal bild på Maila som....ja ibland blir nödig på olämpliga ställen....

/kram på er



Kommentarer
Postat av: Mia

Hej! Har aldrig kommenterat här innan men följer din blogg och Maila! Har själv haft en Softis som såg ut som eran sötis! Ang katter vs hundar så har jag precis samma tankar, vi hundägare har bara skyldigheter... men det är helt ok att en katt gör sitt i lekplatsens sandlåda!!! Mvh Mia PS. Du har fint hemma också ;-)

2009-05-05 @ 18:42:04
Postat av: Joanna

Hallå där! Hoppas att ni lyckats hålla er ifrån förkylningen.

Haha det är en mycket intressant liten tanke du har. Kan hålla med dig, det finns många som har dålig koll på sina katter. Vi har ju vår lilla Mille-man inne bara, men jag kan visst komma på mig med att oroa mig för att han ska sitta o jama då vi är iväg. Jag tror helt enkelt att det beror på djurägaren och hur de är.



Så typiskt hantverkare, ibland undrar jag vad de egentligen pysslar med (dricker kaffe o fikar,haha). Spännande att ni bestämt er för att fixa själva, det fixar ni. Studenten den 28;e ja, jisses va tidigt det är numera. Min kusin tar också studenten och jag tappade hakan då min faster sa att det var redan den 28:onde. Hoppas att ni hinner, om inte annat så är det ju inte hela världen (bättre att det blir ett bra jobb).

Oja visst såg vi Robinson, är fast nu. Var trött på det de sista säsongerna då det gick på SVT men nu är det riktigt kul igen.

Ha en mysig kväll nu, trots tråkvädret!

Kramar

Postat av: soffie

va fin din hund är,

jag har varit kattägare men ej hundägare,

må gott

2009-05-05 @ 20:03:29
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Anna B

Hon verkligen underbar din voffsing! Önskar dig en toppen fin kväll! Kram Anna

2009-05-05 @ 20:41:07
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: Jenny

Skrattar gott åt dina reflektioner och iakttakelser. =) Är hundägare men gillar katter också! Trevlig kväll!

/Jenny

2009-05-05 @ 20:44:51
Postat av: Livet i byn

Jo nog finns det en hel del skyldigheter som hundägare alltid...



~Livet i byn

2009-05-05 @ 21:03:16
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag har råkat ut för det oxå att det stannade en bakom som undrade om jag skulle ta upp efter min hund. Just det tillfället hade jag tappat bajspåsen som låg i jackfickan. Personen stannade kvar medans jag gick hem o hämtade en ny bajspåse...

2009-05-05 @ 21:30:54
URL: http://emmashempalandet.blogspot.com
Postat av: caroline

jag håller med dig om att det finns en hel del skillnader. Bor i ett hundtätt område men är själv kattägare. Mina katter brukade fram till igår vara ute fritt men igår hände det hemska att en av dem blev påkörd och dödad så nu vet jag inte om jag törs ha dem ute längre. Grannarnas hundar rymmer väl då och då och det har hänt att de lagt en liten korv på vår gård, men jag tänker så här mina katter har säkert bajsat på deras gård någon gång så då jämnar det ju ut sig, jag har den åsikten att man måste vara toleranta mot varandra.

2009-05-05 @ 21:40:13
URL: http://carolinesblogg.blogg.se/
Postat av: Malin B

Du har så rätt så, "som huvudet på spiken" på alla dina iaktagelser tycker jag.



Vet inte om det är så att min hund verkligen v i l l vara med på bild, han har ju liksom inget val. ;)

2009-05-05 @ 22:09:23
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: HUSnrNIO

Sanna ord! Din hund är så fin så. Förresten, du har mail;)

2009-05-05 @ 22:28:13
URL: http://hilajns.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag kan inte annat än att hålla med dig av vad du säger. Jag har självt haft innekatt men är uppvuxen med både hundar och katter, på landet. Fast jag är mer en hundmäniska än kattmänniska, undra vad det säger om mig egentligen...?! Ja fundera kan man alltid göra kring sånt här, ganska kul egentligen.

2009-05-05 @ 23:05:11
URL: http://www.micasa-sara.blogspot.com
Postat av: Sara

Jag kan inte annat än att hålla med dig av vad du säger. Jag har självt haft innekatt men är uppvuxen med både hundar och katter, på landet. Fast jag är mer en hundmäniska än kattmänniska, undra vad det säger om mig egentligen...?! Ja fundera kan man alltid göra kring sånt här, ganska kul egentligen.

2009-05-05 @ 23:05:25
URL: http://www.micasa-sara.blogspot.com
Postat av: Sara

Jag kan inte annat än att hålla med dig av vad du säger. Jag har självt haft innekatt men är uppvuxen med både hundar och katter, på landet. Fast jag är mer en hundmäniska än kattmänniska, undra vad det säger om mig egentligen...?! Ja fundera kan man alltid göra kring sånt här, ganska kul egentligen.

2009-05-05 @ 23:06:25
URL: http://www.micasa-sara.blogspot.com
Postat av: Therese

Lite roligt att fundera på det där faktiskt =)

För visst har väl en hundägare desto mer skyldigheter än en kattägare.

Jag är mer för hundar än katter,

kan inte hjälpa det =)

Tycker katter är opålitliga och lite lömska, men det bottnar sig nog i att jag blev ganska illa klöst av en katt som liten (satte sina spår tydligen).

Toppen på allt är jag väldigt allergisk mot katt också.

Hatar ju inte katter - bara dom håller sig på avstånd så =)



Ha det så bra!

2009-05-06 @ 02:32:37
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Postat av: Lena

hahahaha...ja du det var en bra reflektion :) Vi har hund men har haft katter (fick ta bort dem pga allergier)



ha en skön dag!

2009-05-06 @ 09:29:01
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Fru Inredning

Så är det nog. Själv har jag katt, en inne katt dock.

Kram Kristina

2009-05-06 @ 09:42:29
URL: http://fruinredning.blogspot.com
Postat av: Annette

Ja, visst är det skillnad på katt- och hundägande. Svårt det där. Jag har inga djur för jag är allergisk, men jag får ofta kattbesök både i trädgården och ibland inne...

Kram Annette

2009-05-06 @ 18:48:09
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: Fina Matildas mamma

jag har ju också hund och är inte heller någon katthatare. Men kan inte annat än hålla med dig...

2009-05-07 @ 00:01:24
URL: http://www.finamatilda.blogspot.com
Postat av: Mari

Håller med dej fullständigt! När jag jobbade sist kom en katt och bara satte sej och sket i sandlådan innan jag hann reagera.....tur var väl det. Fått sej en skopa sand annars. Detta var i ett bostadområde mitt inne i stan. Undrar hur gammal den katten blir med allt trafik och så.



Tycker inte man ska ha katter i stan om man inte har dem inne.

Har själv haft några katter i mitt liv som jag älskat och som varit innekatter.



Ha det så gott och kramen på dej!!

2009-05-07 @ 06:08:53
URL: http://marityrenia.blogg.se/
Postat av: Susihus

Haha där slog du verkligen huvudet på spiken! Håller med dig, kan även lägga till att som skillnaden mellan stora och småknähundar. För vissa är det ok att stå och gläfsa i trädgården i tid och otid. Undra om det hade varit ok med våra hundar???



Sköt om dig

Kram

2009-05-07 @ 17:19:38
URL: http://susihus.blogg.se/
Postat av: Katten Musse

Hejsan!



Vilken fin blogg du har!Jag heter Musse och bloggar från Södertälje katthem. Jag letar efter ett nytt kärleksfullt hem. Jag vet att folk tycker både bra och dåligt om oss katter, men jag vill komma till ett kärleksfullt hem, där jag får mysa och äta gott och bara vara. Jag ska absolut inte göra nåt dumt. Men visst är det skillnad på katter och hundar. Vi är väl djur som alla andra :)



Jag tycker det vore jätte gulligt om du kunde hjälpa mig och göra lite reklam för min blogg, så jag hittar ett hem fortast möjligt :)



http://kattsidor.blogspot.com/



Tass avtryck/ Musse

Södertäljekatthem

www.sodertaljekatthem.se

2009-06-05 @ 11:17:34
URL: http://kattsidor.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback