Skönt att det är Fredag...


Hej mina vänner, skönt att ni finns kvar ;)

Precis hemkommen från stan sitter jag en stund ganska nöjd i soffan för en bloggpaus...Jag o äldste sonen fick ta oss till stan för att ordna ett nytt pass till honom, vet inte varför men pass har en benägenhet att försvinna i detta hus....ÄR DET ETT TECKEN???? Ja på att vi bör hålla oss hemma...Han är inne i slutfasen på sin körutbildning så nu är det viktigt att kunna legitimera sig vid alla prov osv.
Gårdagen flöt på bra, vädret var lite si o så, men de hade tur o slapp regn vid just utspark o "stads"vandringen. Vi kunde sitta ute hela kvällen på altanen, tur att vi har infravärme för det var inte så värst varmt. O mycket mat fick vi över (någon förvånad??? , det brukar bli så, fast bättre det), så kvällens matfråga är löst ;)

Efter att ha levt i snart två veckor utan duschmöjlighet så är jag så glad att jag (vi) har min snälla familj i närheten...Vi har invaderat mamma o pappa eller syster o hennes familj varenda dag, men jag hoppas det snart ska vara ett minne blott.....Det trevliga i det hela är att jag (när jag duschat hos syster) haft trevligt sällskap under duschandet, det är Mini som hållt mig sällskap med sitt prat...Det har känts lite dumt ibland att bara komma o duscha o sen sticka, för hon blir rätt glad när man kommer. En kväll när vi duschat klart o vinkat hejdå så gick hon o letade efter mig sa syster...Nej sa syster, hon har åkt hem...Kommer snart igen säger Mini då..Nej säger syster hon ska vara hemma nu. Nej säger Mini, hon kommer snart, vi ska äta prinsesstårta ;)....lilla gullunge...Kanske har det varit lite mycket kalasande på sista tiden....

En underbar helg vill jag
önska er alla
/kramar





Eftersom det kanske inte är så poppis att lägga in en bild på studenten själv så lägger jag in en bild på min höga vas som jag fyllde med gröna äpplen, tycker faktiskt det ser rätt gott ut o blev ett fint blickfång... ;)

Sen var det några stycken som önskade receptet på kakan...så här kommer det

Vit kladdkaka med hallon

225 g vit choklad
225 g smör
3 dl socker
1 1/2 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker (som vanligt dubblade jag det)
4 ägg
1 tsk rivet citronskal
2 dl hallon

Smält choklad o smör över vattenbad, låt svalna.
Tillsätt de torra ingredienserna o rör ihop med choklad/smöret. Rör försiktigt!
Tillsätt äggen o citronskalet. Rör till jämn smet.

Häll smeten i en bröad form med avtagbar kant, ca 23 cm i diameter.
Tryck försiktigt i hallonen jämt fördelat över kakan. (används frysta hallon-låt de tina o rinna av ordentligt först).
Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 35 min (jag fick ha min inne lite längre, vet inte om det är min ugn som börjar bli gammal ;)
Låt kallna över natten.
Servera med vaniljglass eller grädde till.....




Kommentarer
Postat av: Linas inredning

Vad roligt att det gick bra! Receptet lät inte så dumt, kanske jag får ta och prova snart. Ha en skön helg, kram!

Postat av: Therése

Skönt när ni kan börja duscha hemma snart igen :-)



Det lät ju lite gott med vit kladdkaka, (vi är lite galna i kladdkakor i den här familjen) ;-)

Det får testas!!



Det blev ju jättefint med dom gröna äpplena!!

Nu får ni ha en lugn fredagskväll, efter gårdagen!

Kram Therése

2009-05-29 @ 15:49:22
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Postat av: Annette

Skönt att studentfirandet gick bra.

Det är alltid bra när det blir mat över, för då vet man att ingen har gått hungrig därifrån.

Koppla av nu och njut i helgen!



Kram Annette

2009-05-29 @ 19:46:31
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: Petra

Ja, mycket fint blickfång. Ser så härligt goda ut. Fint med det gröna och vita.



tackar för receptet, har fullt denna helgen men jag hoppas det blir snart att vi testar det.



trevlig helg

massa kramar

2009-05-29 @ 19:55:42
URL: http://godisfrun.blogg.se/
Postat av: Joanna

Mmm vädret var inte super kul igår. Konsigt det var många år sedan det regnade på studenten i ofm. Men någon gång måste det ju göra det. Låter som att det blev en lyckad fest ändå=)

åhhh är receptet från 2 systrar söta? Kladdis m vit choklad är galet gott.

Ha en mysig fredag kväll!

Kram

2009-05-29 @ 21:06:05
URL: http://mittlivsomjoanna.blogg.se/
Postat av: Fina Matildas mamma

Jag älskar kladdkaka, detta måste jag testa...

2009-05-30 @ 08:10:10
URL: http://www.finamatilda.blogspot.com
Postat av: Mari

Ja se barn, de är underbara, måste vara härligt att stå så högt i rank hos Mini.



Förstår att det blev mat över, försökte göra en kommentar men lyckades inte, vet inte vad det var för fel.





Häliga bilder du visar....blev sugen på ett äpple fast jag vet att får ont i magen av de gröna.



Idag blir det kalas väder iaf...solstolen nästa.



Kram och ha det så gott!

2009-05-30 @ 08:23:11
URL: http://marityrenia.blogg.se/
Postat av: HUSnrNIO

Mysigt med trevligt duschsällskap ju:) Trevlig helg!

2009-05-30 @ 13:26:00
URL: http://hilajns.blogg.se/
Postat av: Pia-Lia

Jätte fint med de gröna äpplena.

Kladdkakan måste jag testa.

//Pia-Lia

2009-05-30 @ 15:55:40
Postat av: Malin B

Du har valt så fina bilder trots att studenten själv inte vill vara med.

Att få en massa mat över tillhör det här huset också.

Synd att inte vi har en Mini i närheten, det skulle jag gilla.

2009-05-30 @ 22:55:43
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Åsa

Vilket recept. Det vattnas i muinnen och den ska jag baka.. kan jag lova. Tack för receptet.

2009-06-02 @ 10:09:22
URL: http://galanthus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback