Fredagsfika...

En Fredagsfika med syster (o hennes småtjejer) o brorsan blev det idag.
Jag o dottern fick ett ryck igårkväll innan vi skulle iväg på utvecklingssamtal o ställde oss o bakade...






Syndigt goda pepparkaksmuffins med vit chokladtopping, o några lingon som dekoration..
När doften av pepparkaka spred sig i huset så satte dottern på jul-cd:n på högsta volym....Haha, vi dansade o sjön som galningar, ett smärre glädjefnatt fick vi ;)

För de som är sugna kommer receptet här.

100 g smör eller margarin
2 1/2 dl brun farin
2 ägg
1 1/2 dl gräddfil eller filmjölk
3 dl mjöl
1 msk malen kanel
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk malen ingerfära
1 tsk bikarbonat

200 g vit choklad o lingon.

Rör rumsvarmt fett o socker poröst. Använd gärna matberedare. Tillsätt ett ägg i taget o rör om. Rör ner gräddfil eller filmjölk o sist mjölet blandat med kryddor o bikarbonat. Placera pappersformar (ca 20 st) på en plåt. Fördela smeten i formarna o grädda i 225 g i ca 10 min.
Smält vit choklad, ca 200 g o bred det över de avsvalnade muffinsen, garnera med lingon.

Trevlig helg på er
/kramar

Kommentarer
Postat av: Linda

Ser riktigt smarrigt ut, tyvärr var dom inte vidare lchf vänliga:)

Jag har poppat julmusik i flera veckor redan, det är ju så mysigt, speciellt nu när vi har fått snö. Får hejda mig själv varje dag för att inte dra fram ljusstakarna i fönstren:)

Kramkram

Postat av: Åsa

mmmm... de såd smaskiga ut! =)



Pssst, du har något att hämta i min blogg!

2010-11-13 @ 11:43:58
URL: http://secondtime.blogg.se/
Postat av: Karin

Såå gott det där såg ut då. Fint fat också.



Kram Karin/fd Theas r och Rosa maränger.

2010-11-13 @ 17:45:46
URL: http://www.signeratkarin.blogspot.com
Postat av: Annette

Ser jättegott ut!



Ha en fortsatt fin helg!



Kram Annette

2010-11-13 @ 23:57:00
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: Josefine Arvidsson

Hejsan.

Jag har precis nyligen funnit din blogg och har kollat tillbaka så långt som 2008 och såg den där tavlan (kakao-tavlan) ny har i köket. Den har väckt ett stort ha-begär men jag har inte sett den i butik någonstans. Vet du var jag kan hitta den?



Mvh Josefine

2010-11-14 @ 09:12:54
Postat av: Fröken Fräken

Så smaskigt!! Här har jag inte kommit så långt att jag bakat men jag har köpt ett doftljus med doft av just pepparkaka, och det doftar ljuvligt. (från Granit så klart!)

SOm vanligt skänker jag bort snö just nu, så är du sugen så är det bara att komma och hämta. 18 minusgrader vill jag gärna bli av med också...

2010-11-14 @ 13:09:51
URL: http://tusenideer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback